Oddział Rodziny i Pomocy Społecznej
Do zadań Oddziału Rodziny i Pomocy społecznej należy:
W zakresie pomocy społecznej - prowadzenie spraw dotyczących:
- ustalania sposobu wykonywania zadań z zakresu administracji rządowej realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego;
- stwierdzania zgodności programów naprawczych w zakresie osiągania standardów w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej oraz ocena stopnia ich realizacji;
- wydawania i cofania zezwoleń lub zezwoleń warunkowych na prowadzenie domów pomocy społecznej oraz wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej;
- prowadzenia rejestru domów pomocy społecznej, rejestru placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym oraz przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej, rejestru placówek zapewniających miejsca noclegowe oraz rejestru jednostek specjalistycznego poradnictwa;
- koordynowania działań w zakresie integracji cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy, ochronę uzupełniającą lub zezwolenie na pobyt czasowy, w szczególności w zakresie wskazania im miejsca zamieszkania oraz prowadzenia rejestru zatwierdzonych indywidualnych programów integracji;
- realizacji lub zlecenia jednostkom samorządu terytorialnego lub podmiotom niepublicznym zadań wynikających z programów rządowych;
- nadzoru nad realizacją zadań samorządu gminnego, powiatowego i Województwa, w tym nad jakością działalności jednostek organizacyjnych pomocy społecznej oraz nad jakością usług, dla których minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określił standardy, a także nad zgodnością zatrudnienia pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z wymaganymi kwalifikacjami;
- kontroli jakości usług, o których mowa w pkt. 7, wykonywanych przez podmioty niepubliczne na podstawie umowy z organami administracji rządowej i samorządowej;
- kontroli jakości usług, o których mowa w pkt. 7, wykonywanych przez domy pomocy społecznej, prowadzone nie na zlecenie organu jednostki samorządu terytorialnego przez podmioty niepubliczne;
- kontroli placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonym na podstawie przepisów o działalności gospodarczej, w zakresie standardów usług socjalno-bytowych i przestrzegania praw tych osób;
- analizy stanu i skuteczności pomocy społecznej w oparciu o ocenę zasobów pomocy społecznej, przyjętą przez Samorząd Województwa, z uwzględnieniem założeń przewidzianych w strategii;
- sporządzania sprawozdawczości oraz przekazywania jej ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego;
- finansowego wspierania programów w określonym przez Wojewodę obszarze pomocy społecznej, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego lub podmioty uprawnione;
- koordynowania działań w zakresie zapobiegania handlowi ludźmi oraz wsparcia udzielanego ofiarom handlu ludźmi.
W zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej – prowadzenie spraw dotyczących:
- prowadzenia rejestrów placówek opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych i interwencyjnych ośrodków preadopcyjnych oraz rejestrów wolnych miejsc w tych jednostkach;
- wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie jednostek wymienionych w pkt 1;
- kontroli nad:
a) realizacją zadań z zakresu wspierania rodziny, pieczy zastępczej, usamodzielnień pełnoletnich wychowanków i adopcji wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz jednostki organizacyjne wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,
b) zgodnością zatrudnienia pracowników jednostek organizacyjnych wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej z wymaganymi kwalifikacjami; - zasięgania informacji o sposobie realizacji zadań wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej przez samorząd gminny, powiatowy i województwa;
- gromadzenia sprawozdań rzeczowo-finansowych oraz przekazywania ich ministrowi właściwemu do spraw rodziny;
- wykonywania zadań związanych z realizacją rządowych i resortowych programów wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemu pieczy zastępczej.
Wykonywanie zadań wynikających z ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”.
Lista załączników:
Lp. | Tytuł załącznika | Typ | Rozmiar | Zmodyfikowany |
1 | Klauzula informacyjna-zezwolenie na prowadzenie Domu Pomocy Społecznej | ![]() | 127.7 kB | 2018-05-25, 12:09:09 |
2 | Klauzula informacyjna - nadzór nad zadaniami z pomocy społecznej | ![]() | 129.8 kB | 2018-05-25, 11:34:34 |
3 | Klauzula informacyjna-zezwolenia na prowadzenie placówki | ![]() | 128 kB | 2018-05-25, 11:35:10 |